Kiedy piszę „szeroko otwarta przysłona” mam na myśli niskie liczby f/ 1.4, 1.8, 2.0. Im mniejsza liczba f/ tym szerzej otwarta przysłona. To właśnie szeroko otwarta przysłona odpowiedzialna jest za te profesjonalnie wyglądające zdjęcia. Jeżeli jesteś posiadaczką obiektywu z takimi przysłonami (np. 50 mm 1.8, 35 mm 1.4, 85 mm 1.8 ) i chcesz doskonale opanować posługiwanie się takimi przysłonami przeczytaj poniższy poradnik i dowiedz się więcej na ten temat. 

szeroko otwarta przysłona

 

  1. Wyodrębnia temat z tła

To właśnie dzięki szeroko otwartej przysłonie możesz skupić uwagę widza, na Twoim temacie zdjęcia: czy jest to bawiące się dziecko, czy portret, czy jakiś zwierzak (hej, każdy fotografuje to co lubi 🙂 Dzięki temu, że model pozostanie ostry na tle nieostrego tła, wzrok widza zostanie na niego skutecznie skierowany. Nasz wzrok “ciągnie” to tego co jest ostre na fotografii, ostre wśród nieostrych elementów. To świetny sposób na powiedzenie: Hej tu się patrz- to jest ważne na tym zdjęciu.

szeroko otwarta przysłona www.krysiasudol.pl


 

2) Rozmazuje tło

Dzięki temu możemy czy to ukryć niechciane mankamenty tła (np. wystające zza głowy drzewo), czy też wizualnie zmniejszyć bałagan, albo odwrócić uwagę od niechcianych elementów. Jednak tak naprawę szeroko otwarta przysłona służy nam do osiągania tego kremowego tła, które nadaje zdjęciu ten profesjonalny „look”. Teraz, za pomocą odpowiedniego obiektywu, wiedzy na  temat przysłony i głębi ostrości  już sama będziesz potrafiła osiągnąć  taki efekt. Więcej na ten temat znajdziesz w poście Jak uzyskać pięknie rozmazane tło na zdjęciach 


3) Odległość aparatu od modela i tła

Odległość modela od tła i odległość aparatu od modela ma duże znaczenie. Im bardziej model przyklejony do tła tym mniejsze rozmycie będzie więc analogicznie im model będzie dalej od niego tym ładniejsze powstanie Ci rozmycie. Natomiast odwrotnie ma się to do odległości  aparatu. Im bliżej modela będziesz, tym większe rozmycie tła uzyskasz, im dalej od niego- tym rozmycie będzie mniejsze. Więcej na ten temat znajdziesz w poście Jak uzyskać pięknie rozmazane tło na zdjęciach 


4) Fokus czyli łapanie ostrości

Im przysłona szerzej otwarta tym większa głębia ostrości,a zarazem mniejsze pole, które będzie ostre na zdjęciu. Bardzo ważne będzie to, aby model znalazł się w tej ostrej przestrzeni. Najlepiej widać to na przykładnie portretu. Kiedy  twarz jest na wprost aparatu oczy modela są na tym samym planie czyli na przestrzeni ostrości. kiedy model troszkę się obróci, jego oczy nie są już na tym planie- jedno jest bliżej drugie trochę dalej. Nie są na tej samej płaszczyźnie, stąd to bardziej oddalone od aparatu jest nieostre – bo wypadło poza obszar ostrości. Pracując na niskich przysłonach musisz o tym pamiętać. To zagadnienie zobrazowałam w tym poście Przysłona w aparacie i jej znaczenie dla zdjęcia.


 

5) Taka wartość przysłony ile osób na zdjęciu

Jeżeli tak jak ja lubisz pracować na niskich przysłonach musisz zwrócić uwagę na fotografowanie większej ilości osób przy szeroko otwartej przysłonie. Nie musisz rezygnować z pięknie rozmytego tła. Co jest ważne to to, aby osoby znajdowały się dalej od tła. Bezpieczną zasadą przy fotografowaniu osób przy szeroko otwartej przysłonie jest to, aby  przysłona zaczynała się od liczby równej ilości osób. Czyli np. dwie osoby, to przysłona np f 2.2, trzy osoby to przysłona np. 3.5. Zwróć też uwagę na to, aby ich twarze, oczy znajdowały się w jednej linii, aby były w tej samej płaszczyźnie ostrości. Związane to jest z głębia ostrości, która przy szeroko otwartych przysłonach jest mała lub inaczej powiedziawszy płytka. jeżeli osoby nie będą w jednej linii, a Ty będziesz miała szeroko otwarta przysłonę ryzykujesz tym, że nie wszystkie osoby będą ostre.


 

6) Efekt tzw „mydła”

Mając obiektyw zaczynający się od powiedzmy f/1.8 warto jest go przymknąć trochę np. do f/2.0 lub jeszcze lepiej do 2.2. Dalej masz otwartą przysłonę, ale nie jesteś już na tzw “pełnej dziurze”. Dlaczego warto to zrobić? Często gęsto, kiedy fotografujemy na pełnej dziurze czyli na najniższej możliwej przysłonie może pojawić się tzw. mydło czyli nie do końca chciana miękkość linii. To już od Ciebie zależy – być może podoba Ci się taki efekt miękkości. To co dla niektórych jest wadą dla innych będzie zaletą. 


 

7) Miękkość linii

Niskie przysłony dają Ci miękkość linii i wrażenie delikatności. Związane to jest z tą tendencją do mydlenia przy tzn „pełnej dziurze” na szeroko otwartej przysłonie. Niekoniecznie musi to być wadą. Taka miękkość może sprawdzić się przy  fotografii dziecięcej i kobiecej, gdyż podkreśla kruchość i delikatność tematu. Chcąc mieć bardziej wyraźne linie i ostrzejsze zdjęcie powinnaś zatem przymknąć przysłonę. 

szeroko otwarta przysłona Krysia Sudoł


 

8) Wpuszczają dużo światła

Niskie przysłony rewelacyjnie nadają się do domu, do ciemniejszych pomieszczeń. Gdyż przez to, że szeroko otwarte wpuszczają znacznie więcej światła na sensor. Jeżeli wpuszczają więcej światła do aparatu nie potrzebujesz podnosić ustawień (np. podbijać ISO ryzykując tym ziarno). Mając ciemne mieszkanie- tak jak ja- wystarczy, że otworzysz przysłonę, (mając w miarę sensowne ISO i wystarczająco długi czas, aby nie rozmazać zdjęcia) i masz szansę na dobre jakościowo zdjęcie. 


Szeroko otwarta przysłona ma wiele zalet, które ja osobiście bardzo lubię. Wystarczy zapamiętać i zrozumieć parę rzeczy na jej temat, aby zacząć się nią posługiwać swobodnie. Teoria teorię, ale najważniejsza jest praktyka, zatem do dzieła.

Jeżeli uważasz artykuł za przydatny podziel się nim- uszczęśliwisz tym przynajmniej jedną osobę (czyli mnie) a może i więcej? 🙂

The following two tabs change content below.

Krysia Sudoł

Krysia Sudoł- pasjonatka fotografii, którą odkryła wraz z narodzinami dzieci. Uwielbia uczyć się a potem przekazywać swoja wiedzę innym. Instruktor Akademii Fotografii Dziecięcej i akredytowany fotograf dziecięcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *