Czas naświetlania jest jednym z wierzchołków tzw. trójkąta ekspozycji: ISO, czas, przysłona.

 

Funkcją regulacji/wyboru czasu naświetlania jest wpuszczenie światła na matrycę aparatu fotograficznego i w ten sposób umożliwienie mu zapisu zdjęcia. Decydując o czasie wpływasz na to jak długo otwarta będzie matryca na światło.

 

To co należy zapamiętać to fakt, że długość czasu naświetlania kontroluje EFEKTY RUCHU na zdjęciu.  Zatem KRÓTKI czas naświetlania (1/250, 1/500, 1/1000) zamraża ruch na zdjęciu. Gdy Twoje dziecko będzie skakać na łóżku, używając krótkiego czasu naświetlania jesteś w stanie zamrozić ten ruch i pokazać jak Twoje dziecko zawisa w powietrzu. Albo pies wyskakujący po przysmak:)  czas naświetlania

ISO 200, f/ 2.5, 1/160s


 

DŁUGI czas naświetlania (poniżej 1/100, 1/60, 1/20) zapisze  ruch jako rozmazaną, nieostrą akcję. Takie ukazanie ruchu nada zdjęciu dynamiki, zatem nie należy bać  się takiego ukazania ruchu – tak długo jak jest to intencjonalne, a nie jest to poruszenie spowodowane niezbyt precyzyjnie dobranymi ustawieniami.


 

KIEDY WYBRANIE CZASU NAŚWIETLANIA POWINNO BYĆ DLA CIEBIE PRIORYTETEM?

  1. Kiedy scena ukazuje RUCH   – gdy chcesz go zamrozić (krótki czas naświetlania)                                                           – gdy chcesz pokazać dynamikę ruchu ( długi czas naświetlania)

2.  Gdy fotografujemy przy słabym oświetleniu bez statywu


 

Jak odczytywać parametry? 1/500 czy 1/250 to tak naprawdę ułamek sekundy podczas którego matryca otwarta jest na ekspozycję światłem. Zatem te podane wyżej czasy są naprawdę krótkie, kiedy zdamy sobie sprawę, że jest to jedna pięćsetna sekundy. Jest to zatem racjonalne wytłumaczenie dlaczego udaje się nam pokazać zatrzymanie ruchu. Chyba mrugnięcie okiem trwa dłużej 🙂

 

1/125 to teoretycznie czas przy którym jesteś już w stanie “zamrozić” ruch na zdjęciu, czyli np. wiercące się dziecko. Przy biegnącym dziecku lepiej skrócić ten czas do 1/250. Bo jak pamiętamy to tylko ułamek sekundy. Natomiast jeżeli nasz czas będzie dłuższy niż proponowane wyżej – ruch uchwycimy w postanie rozmazania.


Zatem nie ma czegoś takiego jak właściwe ustawienia. Tak naprawdę decyzja jaki czas wybrać, długi czy krótki powinien opierać się na tym co TY CHCESZ POKAZAĆ. Czy to ma być ostre jak żyleta zatrzymanie ruchu czy pełen dynamiki kadr ukazując ten ruch przez rozmazanie.  Oczywiście to drugie nie jest takie łatwe i czasem trzeba prób na dobranie odpowiedniego czasu, aby zdjęcie wyglądało na celowo długo naświetlone (1/50, 1/10) a nie na poruszone i nieostre.


Czy to zatem oznacza, że przy długim czasie naświetlania nie można mieć ostrego zdjęcia ? Nie. Jesteś w stanie uzyskać ostre zdjęcie przy czasie naświetlania 1/50 czy nawet 1/20. Jeżeli Twój obiekt siedzi sobie nieruchomo a Ty masz dość pewną rękę i trzymasz w miarę pewnie i nieruchomo aparat – to jesteś w stanie otrzymać ostre zdjęcie. Możesz wówczas użyć jakiegoś mebla na którym położysz aparat lub użyć statywu, aby zminimalizować wstrząsy.


PAMIĘTAJ : Chcąc uzyskać ostre zdjęcie należy zwrócić uwagę właśnie na CZAS NAŚWIETLANIA. Jeżeli Twoje zdjęcia często wychodzą nieostre zacznij zwracać uwagę na długość czasu naświetlania. Jeżeli na jakimś zdjęciu  zauważysz, że czas był krótszy niż 1/125 to może być to przyczyną nieostrego zdjęcia. Zatem od tego pory zwracaj baczną uwagę na ten parametr 🙂

Jeżeli chcesz poczytać o drugim z wierzchołków trójkąta ekspozycji czyli Przysłonie zapraszam  tutaj http://krysiasudol.pl/podstawy-fotografii/wybor-przyslony-aparacie-znaczenie-dla-zdjecia/

The following two tabs change content below.

Krysia Sudoł

Krysia Sudoł- pasjonatka fotografii, którą odkryła wraz z narodzinami dzieci. Uwielbia uczyć się a potem przekazywać swoja wiedzę innym. Instruktor Akademii Fotografii Dziecięcej i akredytowany fotograf dziecięcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *